עוד ביקור אצל הרופא מראה שוב כי רמות הכולסטרול שלנו גבוהות מהרצוי. התזונה, הגנטיקה ואורח החיים המודרני הם חלק מהגורמים לעלייה בערכי הכולסטרול והשומנים בדם. הטיפול הרפואי המקובל אמנם מוכיח את יעילותו, אך מחקרים עדכניים מוצאים כי הוא גם מעלה את הסיכוי לסוכרת והשמנת יתר. ומה יש לצמחי המרפא להציע כטיפול משלים יעיל ובטוח? הכל בכתבה הבאה.

יתר כולסטרול ושומנים בדם נמנים עם המחלות השכיחות ביותר בעולם המערבי, ומהווים את אחד הגורמים המשמעותיים להתפתחות טרשת עורקים ומחלות לב וכלי דם. הטיפול הרפואי המקובל במחלות אלו הם תרופות מסוג סטטינים, שאמנם מוכיחות את יעילותן, אך עלולות לגרום לתופעות לוואי וכיום אף מתברר כי הן גם מעלות את הסיכוי לחלות בסוכרת ולסבול מהשמנה עודפת. אך לא הכל חדשות רעות, לטבע יש כמה מתנות עבורנו. מחקרים מוכיחים כי צמחי מרפא שונים מסייעים לווסת את רמות הכולסטרול והטריגליצרידים בדם באופן יעיל ובטוח ויכולים להוות טיפול משלים ויעיל לצד התרופות המקובלות.

הטיפול הרפואי המקובל
הטיפול הרפואי המקובל ביתר כולסטרול ושומנים בדם כולל מתן תרופות מסוג סטטינים, המלצות תזונתיות ועידוד פעילות גופנית. הסטטינים מעכבים את פעילות האנזים HMG-CoA reductase, אנזים המפתח בתהליך ייצור כולסטרול בגוף, וכתוצאה מסייעים בהפחתה של רמות הכולסטרול והטריגליצרידים בדם. גם זאת, זה זמן רב ידוע כי לסטטינים תופעות לוואי דוגמת פגיעה בתפקודי הכבד ופגיעה בשרירים, וכעת מתברר שתרופות אלה אף מעלות את הסיכוי לחלות בסוכרת. במחקר עדכני שפורסם לאחרונה בכתב העת Journal of General Internal Medicine, שכלל 26,000 משתתפים, נמצא כי השימוש בסטטינים מעלה את הסיכוי לחלות בסוכרת ב- 87%. עוד נמצא כי הסטטינים מעלים באופן דרמטי את השכיחות של סיבוכי סוכרת משניים ואף נמצא קשר ישיר בין מינון נטילת התרופה לחומרת תופעות הלוואי. ממצא מדאיג נוסף מראה כי הנוטלים סטטינים נוטים לסבול ממשקל עודף ב- 14% יותר משאר האוכלוסייה.

ומה יש לרפואת הצמחים המודרנית להציע?
לצמחי מרפא ייעודיים השפעה משמעותית על המטבוליזם של כולסטרול ושל תרכובות שומניות נוספות בגוף האדם. חלקם משפיעים ישירות על ייצור הכולסטרול בכבד, בעוד שאחרים מונעים ספיגה חוזרת שלו מהמעי. ניתן למצוא בהם רכיבים המשפיעים על מטבוליזם של שומנים וכולסטרול לצד אחרים הפועלים לשיפור תפקודי הכבד. בנוסף, צמחים בעלי השפעה נוגדת חמצון מונעים ומפחיתים חמצון של תרכובות שומניות, ועל ידי כך מפחיתים היווצרות ליקויים כרוניים דוגמת טרשת עורקים. לא זאת בלבד שהטיפול הצמחי בטוח לשימוש ונטול תופעות לוואי משמעותיות, אלא שהוא מיטיב גם עם תפקודי הגוף השונים. בסקירה מקיפה שפורסמה על ידי המרכז לחקר והפצת מידע (CDR) שבאוניברסיטת יורק, נבדקה השפעת הטיפול הצמחי על ערכי כולסטרול. בסדרה של 25 מחקרים אקראיים ומבוקרים נמצא כי הטיפול הצמחי הועיל בהפחתה של ערכי הכולסטרול באחוזים של בין 10% ל-33%. צמחים ספציפיים הוכיחו את יעילותם במיוחד, דוגמת הקנרס התרבותי (Cynara scolymus), שסייע בהפחתת רמות הכולסטרול הכללי ב- 18.5%. תוצאות הסקירה הוכיחו גם בטיחות בשימוש והיעדר תופעות לוואי.

הנה כמה מהמתנות שהטבע נתן לנו בכדי להפחית ביעילות מצבי יתר כולסטרול ושומנים בדם:

כורכום (Curcuma longa)
עוד מימי קדם זכה הכורכום לשימוש נרחב במסורות קולינריות ורפואיות שונות, ביניהן הרפואה ההודית המסורתית והרפואה הסינית. המחקר המודרני מצא כי אחת התרכובות הפוליפנוליות העיקריות בצמח, כורכומין, הראתה פעילות ביולוגית נרחבת הכוללת, בין היתר, הפחתה של רמות הכולסטרול והשומנים בדם ושיפור בתפקודי הכבד. במחקר עדכני נמצא כי תמצית הצמח הובילה לירידה בערכי הכולסטרול הכללי כמו גם בערכי הכולסטרול "הרע", כאשר במקביל הודגמה עלייה בערכי הכולסטרול "הטוב". עוד נמצא כי לכורכומין הייתה גם השפעה מיטיבה על מצבי כבד שומני.

ארכובית סינית (Polygonium\Fallopia multiflora)
הארכובית מקובלת היא אחד מצמחי המרפא הסיניים המקובלים ביותר ברפואה המסורתית, המייחסת לו סגולות ריפוי מופלאות. בניסוי שכלל 178 משתתפים שסבלו מעודף כולסטרול בדם וטופלו בתמצית הצמח נמצא שיפור משמעותי בשיעור של 38.2%. בניסוי נוסף נמצא כי תמצית הצמח עכבה התפתחות פלאק טרשתי, וכי גליקוזידים מהצמח משפיעים על ,Apolipoprotein E תוך הפחתה של רמות הטריגליצרידים והכולסטרול והעלאה של HDL (הכולסטרול "הטוב").

פלודנדרון (Phelodendron amurense)
הפלונדרון הוא צמח רפואי ממשפחת הפיגמיים שמקורו בסין, שם נעשה בו שימוש נרחב. על פי מחקר מבוקר שנערך בסין, האלקלואיד ברברין המצוי בצמח הוביל להפחתה משמעותית בפרופיל השומנים. ממצאי הניסוי הוכיחו פעילות מפחיתת רמות כולסטרול כללי ב- 29%, הפחתת טריגליצרידים ב- 35% והפחתת ערכי כולסטרול מסוג LDL ב- 25%.

קנרס תרבותי (Cynara scolymus)
כאחד מצמחי המרפא בישראל, הקנרס משמש ברפואה עוד מימי קדם. הוא נזכר במקורות יווניים ורומיים עתיקים כצמח מאכל וכצמח המשמש לריפוי מחלות כבד ומחלות רעלניות שונות. על פי מחקר שנערך בתנאי סמיות כפולה וביקורת פלצבו, תמצית עלי ארטישוק הפחיתה את רמות הכולסטרול בדם של מבוגרים בריאים בעלי רמות גבוהות של כולסטרול. נמצא שהתמצית הפחיתה את רמות השומנים בפלזמה לרבות רמות הכולסטרול הכללי.