מתח וחרדה הן תופעות שכמעט כל אדם יחווה בתקופות שונות בחייו, זהו חלק טבעי מהמכניזם שלנו, כתגובה להתרחשויות שונות בחיינו. אך כאשר המתח עולה על גדותיו ומפר את הרווחה הבסיסית שלנו, זהו הזמן לבחון מה יש לרפואת הצמחים המודרנית להציע.

הטיפול בצמחי מרפא להרגעה, הרפיה והקלה בשינה מתועד מזה אלפי שנים; בתרבויות עתיקות כסין, הודו ויוון נעשה שימוש שגור בצמחים רפואיים לטיפול במצבי עודף עצבי. צמחי מרפא להרגעה מסייעים להשקטת הנפש והגוף ולמניעת תופעות הנגרמות ממצבי עקה מתמשכת דוגמת יתר לחץ דם, הפרעות עיכול, כאבי ראש וקשיים בשינה. השימוש בצמחי מרפא מגובה כיום במחקרים מודרניים המוכיחים את יעילותו, במקביל לבטיחותו ולהיעדר תופעות לוואי משמעותיות. זאת בניגוד לתרופות המרשם המקובלות כיום, רובן מקבוצת הברביטורטים או הבנזודיאזפינים, המשופעות תופעות לוואי ואף גורמות לתלות פיזית ונפשית ובשימוש מצטבר עלולות להוביל לנזק לכבד. הצמחים המרגיעים משפיעים בעיקר דרך עיכוב פעילות עצבית עודפת. הם פועלים לאיזון תפקוד מערכת העצבים והמערכת האנדוקרינית, ובמקביל להפחתת תגובתיות יתר; על ידי כך הם מסייעים במקרים של מתח מתמשך, מחשבות טורדניות, חוסר שקט וחרדה. גם למינוני הנטילה מיוחסת משמעות גדולה מבחינת העוצמה ואופן ההשפעה של כל צמח וצמח, כאשר ככל שעולה המינון מתעצמת הפעילות, ובהתאם משתנה גם אופייה. אותו הצמח עשוי במינון נמוך להביא להרגעה ולהפחתת חרדה, במינון גבוה יותר ישרה שינה ויפחית עוויתות, ובמינון גבוה עוד יותר ישכך כאבים.

לסיכום, השפעת צמחי המרפא מתמקדת הן בטיפול בתסמינים המיידים הנובעים ממצבי העקה והן לשיקום מערכת העצבים ולשיפור תהליכים נפשיים והכרתיים.

הבה נערוך היכרות קצרה עם כמה מצמחי המרפא המרגיעים הפופולאריים ביותר בשימוש מסורתי ומודרני.

כשותית (Humulus lupulus)
הכשותית נודעת במיוחד כמרכיב בתהליך ייצור הבירה ושימשה גם ברפואה המסורתית לטיפול במצבי עודף עצבי ולהקלה בהפרעות שינה. בניסויים עדכניים נמצא כי פעילותה מקדמת השינה היא בחלקה תוצאה של הפעלת קולטנים למלטונין.

מליסה רפואית (Melissa officinalis)
עוד בעת העתיקה שימשה המליסה כצמח רפואי לטיפול בבעיות עצביות, בחרדה ובנדודי שינה. המרפאים של העת החדשה היללו גם הם את המליסה וייחסו לה תכונות ריפוי נרחבות. מחקרים עדכניים מאששים את תכונותיו כמרגיע, נוגד חרדה ומשפר ביצועים מנטליים.

שעונית/פסיפלורה (Passiflora incarnata)
הפרח הלאומי של מדינת טנסי הוא גם צמח מרפא חשוב ברפואת ילידי צפון אמריקה, בעיקר לטיפול במצבי פעילות עצבית עודפת והפרעות שינה. במחקר מבוקר וכפול סמיות נבדקה השפעתו נוגדת החרדה של הצמח בהשוואה לתרופות מרגיעות מקבוצת הבנזודיאזפינים. בניסוי נמצא כי הפסיפלורה הפחיתה תסמיני חרדה, עצבנות ואי שקט, וזאת מבלי לגרום לתופעות לוואי.

שיזף סיני (Zizyphus spinosa)
השיזף הסיני הוא אחד הצמחים המקובלים ביותר ברפואה הסינית לטיפול במצבי מתח וחרדה המלווים בהפרעות שינה. במחקר שנערך על תרבית תאי עצב מוחיים נמצא כי תמצית זרעי הצמח הגנה על התאים מפני הרס נוירוטוקסי. מדידת עיכוב פעילות הטוקסין הוכיחה כי השיזף הסיני מונע נזק נויורוני, עובדה המאששת את השפעתו כמשקם ותומך במערכת העצבים.