העיניים הן החלון שלנו לעולם, הן מציפות אותנו בהנאה למראה אדם אהוב ודומעות איתנו ברגעי משבר. ובדיוק כמונו, כדי לשמור על בריאותן גם העיניים זקוקות למעט תמיכה והזנה.

מחלות עיניים ובעיות ראייה נמצאות בדרגת עלייה מתמדת במדינות המתפתחות. בעבר נהגו לקשור את הירידה בתפקוד הראייה בזקנה, אך כיום גם צעירים ואפילו ילדים סובלים מהן. ניתן לקשור קשיים אלה בהרגלי העידן המודרני, השעות שאנו מבלים מול המחשב, הטלוויזיה והסמארט פון. אך בנוסף, העיניים, כמו כל מערכת אחרת בגוף, זקוקות גם הן לחומרי הזנה שבהיעדרם נחווה תופעות של אי-נוחות עד לכדי מחלה של ממש. העיניים משרתות אותנו מדי יום, בכל שעות הערות שלנו ולכן זקוקות לטיפול והזנה בכדי להמשיך לתפקד בצורה ראויה.

רואים 6/6?
מעבר לירידה הדרגתית בתפקודי העין, רבים סובלים מתופעות מוכרות אחרות, דוגמת יובש בעין, גרד, נפיחות ואדמומיות, דלקות שונות ואף מחלות הפוגעות משמעותית באיכות הראייה, דוגמת גלאוקומה וקטקרט. רשתית העין היא רקמת תאי עצב הממוקמת בחלקו האחורי של גלגל העין. רקמה זו קולטת אור ומתרגמת אותו לאותות עצביים העוברים אל אזורי הראייה במוח. הרשתית מקבלת את אספקת הדם העשירה ביותר מרקמות הגוף דרך עורק הרשתית המרכזי. המקולה היא חלק קטן ורגיש הממוקם במרכז הרשתית. היא אחראית לראיה המרכזית הדרושה לאבחנה בפרטים. רשתית העין והעדשה מכילות ריכוז גבוה של קרוטנואידים, במיוחד לוטאין וזיאקסנטין. חומרים אלה פועלים לסינון גלי אור קצרים המזיקים לעין ופועלים כנוגדי חמצון חזקים למניעת כשלים תפקודיים בראייה. את הריכוז הגבוה ביותר של קרוטנואידים נמצא במקולה – הכתם הצהוב, והוא קשור לצלילות העדשה ולבהירות הראייה. נזק תלוי גיל שנגרם למקולה הוא הסיבה העיקרית לעיוורון במדינות המפותחות. בהשוואה לאיברים אחרים בגוף נמצא כי העיניים רגישות ביותר לנזק חמצוני, זאת עקב חשיפתן המתמדת לאור.

תזונה לעין וגישות מסורתיות
הרכיבים הדרושים לנו לבריאות העין הם רכיבים נוגדי חמצון דוגמת אנתוציאנידינים וקרוטנואידים, ויטמינים מקבוצת B, C ו-E, רכיבים נוגדי דלקת דוגמת חומצות שומן מקבוצת אומגה 3 (EPA, DHA), אבץ, כורכומין וגלוטתיון. רבים מרכיבים אלה אין הגוף מסוגל לייצר בעצמו, ולכן עלינו לצרוך אותם באמצעות תזונה וצמחי מרפא ייעודיים.

נוגדי החמצון המהותיים ביותר לשמירה על בריאות העין הם לוטאין וזיאקסאנתין; מבין קרוב ל- 30 מיני קרוטנואידים המצויים בדם וברקמות, הם בלבד מצויים בעדשה וברשתית, מרוכזים במקולה ומעכבים נזק חמצוני. גישות מסורתיות שונות מתייחסות לעיניים כראי הגוף כולו, ומשייכות איברים נוספים לאסטרטגיה הטיפולית במחלות העין. על פי הרפואה הסינית, הכבד נפתח אל העיניים, כלומר הוא האיבר האחראי על תפקוד העיניים. כאשר הראייה נחלשת הדבר מושפע ישירות ממצב הכבד. כשהכבד סובל ממחסור בדם נחווה יובש בעיניים, כאשר הוא סובל מעודף חום או לחות נחווה נפיחויות או הפרשת שונות, ואילו רוח פנימית בכבד תחווה כגרד בעין. במסורת עתיקת יומין אחרת, הרפואה ההודית המסורתית (איורוודה), החושים הוענקו לנו על ידי חמישה אלים שונים. אל האש נתן לנו את חוש הראייה, ולכן הטיפול בבעיות ראייה יהיה על ידי שימוש בצמחים מנקזי אש, או במילים אחרות, מקררים.

כיצד מסייעת רפואת הצמחים לטיפול בבעיות עיניים?
לרפואת הצמחים ניסיון קליני של מאות שנים בטיפול במחלות עיניים. עוד במאה ה-17 בודד מן הצמח Pilocarpus jaborandi אלקלואיד המסייע לטיפול במגוון מחלות עיניים, והוא משמש ברפואה המערבית עד היום. צמחי מרפא ייעודיים מסייעים להזנה והטבה עם בריאות העין על ידי מניעת נזק חמצוני, הגנה על הרשתית ושיפור זרימת הדם. צמחים אחרים מסייעים לצנן וללחלח את העין, מיטיבים עם העין כנוגדי דלקת, מונעים נפיחות ומסייעים בניקוז עודף נוזלים. במקביל, צמחים רבים מכילים גם חומרי הזנה נחוצים דוגמת קרוטנואידים, אנתוציאנידינים, וויטמינים ומינרלים.

צמחי מרפא בעין הסערה
אטד פראי (Lycium barbarum)
צמח שהפך לטרנד של ממש הוא האטד הפראי (Lycium barbarum), שרובינו מכירים בשמו העממי- גוג'י ברי. הוא מקובל ברפואה הסינית המסורתית זה מאות שנים כמאריך חיים ומונע הזדקנות, נוגד זיהומים, כמשפר ראייה ומועיל לבריאות העין. את יעילותו בטיפול בבעיות ראייה חב הצמח לשני נוגדי חמצון עיקריים המצויים בו בשפע, זיאקסנטין ולוטאין, המסייעים למניעה ולתיקון נזק שנגרם לעיניים. פעילותם על הרשתית מגנה מפני עיוורון תלוי גיל, ניוון רשתית, קטרקט ורטינופתיה סוכרתית. הזיאקסנטין מסייע בטיפול בקרומי העין ואף מעניק להן ברק.
במחקר משנת 2007 שנערך באוניברסיטת הונג-קונג, נמצא כי במצבי לחץ תוך עיני (גלאוקומה), חלה עלייה בשרידות הגנגליון הרטינלי בקבוצת הטיפול שצרכה גוג'י ברי.
בניסוי שנערך בשנת 2011 עם קבוצת מבוגרים, נמצא כי מתן תמצית מהפרי הוכיחה עצמה כבעלת השפעה מגינה על המקולה העינית, תוך מניעה של הופעת היפו-פיגמנטציה.

אמלה (Emblica officinalis)
האמלה (Emblica officinalis) הוא עץ נשיר הגדל באזורים הטרופיים של אסיה ומקובל ברפואת האיורוודה מזה אלפי שנים. הצמח משמש לשיפור הראייה ולמניעת מחלות עיניים דוגמת דלקת הלחמית וגלאוקומה הודות ליכולתו להפחית לחץ תוך עיני. במחקר שנערך בשנת 2007 במכון הלאומי לתזונה בהודו, נמצא כי תמצית הצמח הועילה לשיפור הראייה במצבי קטרקט תלוי סכרת.

אוכמניות/בילברי (Vaccinum myrtillus)
הבילברי (Vaccinum myrtillus), הוא שיח קטן הנפוץ באסיה, אירופה ובצפון אמריקה. הצמח מקובל בשימוש מסורתי וקליני מזה מאות בשנים. את השימוש בבילברי לשיפור הראייה, ובעיקר ראיית לילה, חב הצמח לתכולת האנתוציאנידינים הגבוהה שלו. מחקרים מוכיחים את יעילות הצמח לשיפור הזנה של הרשתית, למניעת קטרקט ורטינופתיה סוכרתית. במחקר שפורסם בשנת 2009 בכתב העת המדעי Molecular Nutrition & Food Research נמצא כי לתמצית הבילברי השפעה משמעותית בהפחתת נזק לרשתית והגנה על העין.