הקיץ מתקרב ועדרי הביקיני שועטים לעברנו בפרסומות ובמדיה החברתית. זהו בדרך כלל הרגע שבו אנחנו מתחילים לחשוב על דיאטה. כוהני בריאות צובאים בכל אתר ומייעצים לנו על דיאטה חדשה שתפטור אותנו מהבעיה אחת ולתמיד. אך אלו מאתנו שכבר ניסו יודעים שאכילה לא מאוזנת מובילה ליותר נזק מתועלת, וכי בכדי להגיע למשקל תקין לאורך זמן עלינו לשמור על האיזון הנכון.

מהו תפקידו של השומן?
כולנו מכירים את הרגע שבו מתחוור לנו שעלינו מספר קילוגרמים מיותרים ועלינו לשוב למשטר הדיאטה ולחדר הכושר. בימינו יש מעט סובלנות לאנשים עגלגלים, אך לא תמיד היה כך. במאות הקודמות נחשב הרזון נחלתם של העניים, ואילו בני האצולה פיארו נשים דשנות וגברים בריאי בשר. אם כך, מדוע נחשבת ההשמנה לבעיה בריאותית? השומן הוא למעשה דרכו של הגוף לאחסן אנרגיה. כאשר אנו צורכים מזון, מאוחסנים השומנים ברקמות הגוף לשימוש בעת הצורך- זו דרכו החכמה של הגוף לשמר את שרידותנו בטבע. אך כאשר שומן עודף נאגר בתאי הגוף ומתבטא בעלייה משמעותית במשקל, עלולים היגרם שלל ליקויי בריאות משניים דוגמת התסמונת המטאבולית, סכרת מסוג 2, כבד שומני, יתר לחץ דם, מחלות לב וכלי דם, שבץ מוחי ואף סוגי סרטן שונים.

קצב מטאבולי ייחודי
תפיסת הרזון בחברה המערבית הפכה כיום לסמל סטטוס, אך לצידה אנו רואים גם עלייה מתמדת בתופעת השמנת היתר. יש הקושרים זאת לזמינות המזון המהיר ולאורח החיים הנייח יחסית. אך בבואנו לבחון את נושא משקל הגוף חשוב לזכור את האספקטים הנפשיים הכרוכים בכך; דימוי עצמי נמוך, דכדוך והלקאה עצמית הן רק חלק מהתופעות הנלוות. אז מדוע אנשים מסוימים נולדים רזים ולעולם אינם מתמודדים עם בעיות השמנה, ואילו אחרים נאבקים כל חייהם, לעיתים לשווא? האמת המרה היא שלכל אחד
מאתנו קצב מטבולי שונה ונטייה טבעית ייחודית.

בין מרשמים לתוספים
בימים אלה קבעו ההסתדרות הרפואית והחברה לחקר וטיפול בהשמנה כי השמנת היתר היא מחלה כרונית שאינה נובעת מכשל התנהגותי והם פועלים למיסוד מנגנון בקרה שיסייע לחולים להתמודד עם הקילוגרמים העודפים. במקביל, מדי שנה אנו שומעים על תקריות הקשורות בשימוש בתרופות מרשם להרזיה, הגורמות לתלות ועלולות במקרים קיצוניים אף לסכן חיים. גם שוק תוספי התזונה אינו חף מפגעים; פורמולות המיועדות להרזיה מכילות פעמים רבות חומרים משלשלים או ממריצים העשויים בטווח הארוך להתיש את מערכות הגוף. לעומתם, צמחי מרפא להרזיה המאושרים לשימוש על ידי משרד הבריאות מסייעים לתהליך הירידה במשקל במקביל לשמירה על חיוניות ותפקוד אופטימלי של מערכות הגוף השונות.

כיצד יכולים צמחי המרפא לסייע בתהליך ההרזיה?
לאורך ההיסטוריה שימשו צמחי תבלין ומרפא לעידוד תהליכי הפחתה במשקל. רפואת הצמחים בוחנת את נושא ההשמנה לעומקו ואינה שואפת רק לעודד הרזיה. הדגש הטיפולי יהיה שיפור תפקוד המערכות השונות, עידוד תהליכי פינוי ותמיכה נפשית ביורדים במשקל. הצמחים פועלים במנגנונים שונים דוגמת שיפור המטבוליזם ותפקוד בלוטת התריס, וויסות התיאבון, הפחתת התשוקה למתוק, זירוז פירוק והמסה של רקמה שומנית עודפת, עיכוב סינתזה של רקמה שומנית וכן תמיכה במערכת העצבים. הטיפול הצמחי מתייחס גם לגורמים נוספים המשפיעים על העלייה במשקל דוגמת צבירת רעלנים, מצב רגשי, איכות הנשימה, דפוסי השינה וכדומה.

להלן סקירה של כמה מהכוכבים ברשימה:
גוארנה (Paullinia cupana)
הגוארנה הוא שיח דרום אמריקאי שמוצאו בברזיל וונצואלה. במשך מאות שנים השתמשו הילידים של אזור האמזונס בזרעי הצמח כמשקה מעורר לשיפור היכולות הגופניות וההכרתיות. זרעי הגוארנה מכילים ריכוז גבוה של האלקלואיד גוארנין בעל ההשפעה המעוררת והממריצה, המועילה גם בהאצת הקצב המטבולי וויסות התיאבון.

שומר (Foeniculum vulgare)
מוצאו של השומר באירופה ובמזרח התיכון, משם נדד לרחבי העולם. הוא התגלה ובוית לראשונה בתרבויות יוון ורומא העתיקות וסגולות רבות נקשרו בשמו. הצמח מקובל בשימוש הן ברפואה הסינית וברפואה ההודית המסורתית והן ברפואה העממית של אזורנו. גם במסורת הרפואית הסופית של אפגניסטן הכירו בתכונותיו של השומר כמקדם הרזיה, כפי שמציין נג'יב סידיקי בחיבורו "12 שנים לצד מרפאי העשבים הסופיים". ואמנם, עוד בזמן העתיק יצא שמו של השומר כצמח מרפא המעודד הרזיה וגם כיום הוא משמש למטרה זו בשל יכולתו לקדם מטבוליזם של שומנים ותכונותיו כמווסת הורמונלי המסייע לתהליך ההפחתה במשקל.

אצת למינריה (.Laminaria spp)
מקורה של אצת הלמינריה במימי האוקיינוס האטלנטי והיא מקובלת הן למאכל והן לרפואה. בזכות עושר מרכיביה ובמיוחד תכולת המינרלים הגבוהה שלה, זוכה הלמינריה לפופולאריות רבה בעשורים האחרונים. ברפואת הצמחים המודרנית היא מקובלת כצמח המותווה לטיפול בבעיות הנובעות מתת-פעילות של בלוטת התריס ולתמיכה בתהליכי הרזיה.

ולסיום, שלושת כללי היסוד להפחתה בריאה במשקל; פעילות גופנית סדירה, תזונה מאוזנת מותאמת אישית, תמיכה צמחית המעודדת פינוי מטבולי וויסות התיאבון.