בשנים האחרונות הפכו תהליכי ניקוי הגוף למצרך אופנתי, טרנד חובה בכל סדנת בריאות. עם זאת, בחינה מעמיקה מגלה כי תהליכי דה-טוקסיפיקציה ליוו את האדם משחר הימים ומופיעים במגוון תרבויות – ביהדות, בנצרות ובאיסלאם אנו מוצאים מנהגים אביביים שכאלה, כאשר חלקם מוגדרים כתענית, אך רובם ככולם כוללים הימנעות ממזון עשיר וקשה לעיכול והעדפת מזונות מן הצומח.

מדוע דווקא באביב?
עם תחילת האביב, הלבלוב ומזג האוויר המתחמם, שואף הגוף להיפטר לא רק מבגדי החורף המסורבלים אלא גם מהפסולת שהצטברה בו במהלך השנה. אותה פסולת מצטברת ברקמות ובאיברים כתוצאה ישירה של התהליכים המטבוליים בגופנו, דרך המזון שאנו אוכלים, האוויר שאנו נושמים, וכן גם דרך החוויות הרגשיות והתחושתיות שצברנו השנה. רעלני הסיגריות, תרופות שונות ותוספי מזון סינטטיים נוטים להצטבר ברקמות ולפגוע בתפקוד האיברים, בעיקר בכבד שהנו האיבר העיקרי האחראי על פינוי פסולת מגופנו.

כשחומרים אלה מצטברים בתאים וברקמות לאורך זמן, הם פועלים כרעל הגורם לשיבוש התהליך המטאבולי ועלול בטווח הארוך לגרום למחלות כרונית. גם בהיעדר סיוע מבחוץ, יעשה הגוף כמיטב יכולתו להיפטר מאותה פסולת רעלנית; אנו חווים זאת בעיקר בסדרה של תופעות מוכרות דוגמת אלרגיות, שלשולים, הקאות, פריחות, נזלת ולעיתים אף מחלות חום ושינויים במצב הרוח. לכן, ולמרות אי הנוחות הזמנית, עלינו להבין כי מדובר בתהליכים טבעיים של הגוף השואף להיפטר ולהשיל מעליו את עול השנה החולפת. כל מה שאנחנו נקראים לעשות הוא לסייע לגוף על ידי תהליך טיהור מבוקר הכולל הפחתה בכמות המזון והימנעות ממזונות שונים, זאת לצד צריכה של צמחי אביב ירוקים ומרים המסייעים לקידום תהליך הפינוי על ידי פעילותם המנקזת, המשתנת והמשלשלת.
כאן מעניין יהיה לציין את העובדה שהרפואה הסינית המסורתית משייכת את תקופת האביב ליסוד העץ. הכבד, גם הוא מיסוד העץ על פי הגישה הסינית, מגיע לשיא פעילותו בתקופת האביב. כנאמר, אחד מתפקודיו העיקריים של הכבד הוא ניקוי הגוף מפסולת מטבולית ולכן בתקופת האביב אנו עדים לתהליך נמרץ של פינוי פסולת מהגוף המתבטא בכל אותם תסמינים אשר נזכרו בתחילת הדברים.

תהליכי טיהור במסורות השונות- מציאות או אגדה?
אם נבחן לרגע את מסורות הרפואה השונות, נגלה כי כמעט לכל מסורת תהליכי טיהור משלה. הדבר לא פסח גם על הדתות הגדולות. ה-Lent הנוצרי, למשל, ששמו בא מהמילה העתיקה באנגלית לאביב, מתקיים ארבעים ימים לפני חג הפסחא. ה-Lent כלל בעבר הימנעות מוחלטת ממזון מן החי, אם כי כיום נהוגה בתקופה זו תזונה צמחונית ברובה הכוללת גם דגים ומוצרי חלב.
אצלנו, במסורת היהודית, ניתן למצוא במנהגי חג הפסח את אות הפתיחה לתהליך האביבי של טיהור וניקוי הגוף. אנו מוצאים לכך רמזים בהימנעות ממזונות מסויימים, דוגמת גלוטן, ועל שולחן החג ניתן למצוא צמחים מטהרים המסייעים בתהליך הניקוי דוגמת הכרפס והמרור.

גם באיסלאם ניתן למצוא אספקטים של צום וטיהור המוכרים לנו ממסורת חודש הרמדאן, שאמנם לא חל באביב אלא בקיץ. עם זאת, במסורת הרפואית הערבית של ימי הביניים וברפואה היוונית/ערבית מוכרים לנו תהליכים מובהקים של דה-טוקסיפיקציה. אחד המייצגים המובהקים של רפואה זו היה איבן-סינא, אשר נולד בשנת 980 ליד בוכרה והשתקע בפרס. כרופא, פילוסוף ומדען חיבר 276 ספרים, כאשר המפורסם בהם הוא "אל-קאנון פי אל-טיב" – הקאנון של הרפואה. חמשת כרכי הספר מסכמים את כל הידע הרפואי שהיה ידוע באותה תקופה, והוא שימש מקור לא אכזב לידע במשך מאות שנים. גם כיום נחשב חיבור זה לאחד המשמעותיים ברפואה היוונית/ערבית. איבן סינא צידד בשיטת ניקוי אביבית שכללה דיאטה בת שבעה ימים לפחות, הכוללת אכילה של ירקות מסוימים ומעט דגנים וזרעים – אך על כך בהמשך.

במסורת הרפואה ההודית המסורתית (איורוודה) נמצא גם כן תהליך טיהור מקיף, הנקרא פאנצ'ה קארמה, והמשמש לטיפול ומניעה של מחלות כרוניות במקביל לאיזון והרגעת הגוף והנפש. משמעות השם בסנסקריט היא "חמשת הפעולות". כהכנה לתהליך הניקוי, הפאנצ'ה קארמה דוגלת בשריפת רעלים באמצעות תזונה מיוחדת וצמחי מרפא. בתקופת זו ניזונים בעיקר מתבשיל אורז, הנקרא קיצ'רי, והמתובל בזנגביל, כמון וכורכום בין היתר. השלב הבא בתהליך יסווג בהתאמה לטיפוס המטופל, ויכלול חמישה תהליכים: ואמאנה (Vomana) – הוצאת רעלים מהחלק העליון של הגוף על ידי הקאה מבוקרת.
וירצ'אנה (Virechana) – הוצאת רעלים מהחלק התחתון של הגוף על ידי זירוז פעולת המעיים.
באסטי (Basti) – החדרת חומרים והוצאתם באמצעות חוקן.
נסיה (Nasya) – שאיפת צמחי מרפא דרך הנחיריים.
ולבסוף, רקטה מוקשה (Rakta Moksha) – הקזת דם, לרוב בסיוע עלוקות. במקביל יעבור המטופל תהליכי שימון גוף ויזוע בכדי להקל על תהליך פרשת הרעלים אל מחוץ לגוף.

כיצד תורמת רפואת הצמחים לתהליך?
צמחי מרפא שונים שימשו לאורך ההיסטוריה בכל המסורות הרפואיות להמרצת פעילות הכבד ולתמיכה בתהליך פינוי פסולת רעלנית מהגוף. רבים מבין צמחים אלה מגיעים לשיאם דווקא באביב, דבר המרמז על נחיצות השימוש בהם דווקא בתקופה זו. לחלק מהצמחים פעילות מנקזת והם פועלים בעיקר באמצעות המרצת הכבד. צמחים אחרים מפעילים יותר את הכליות, שגם להן מיוחסת חשיבות גדולה בתהליכי הפינוי, צמחים אלה יגרמו לשיתון מוגבר. בנוסף ייעשה שימוש בצמחים הממריצים את פעילות מערכת הלימפה המהווה מערכת ניקוז פסולת מהרקמות.

אילו הם הצמחים המומלצים לשימוש בתהליך טיהור הגוף?
שינן / שן הארי (.Taraxacum spp)
השינן נחשב כצמח ראשון במעלה לתמיכה בתהליכי ניקוי. עוד בימי הביניים יצא שמו לטיפול במחלות כבד וכיס מרה. במחקר שנערך בשנת 2010 נמצא כי לתמצית השינן השפעה מגינה ומשקמת על הכבד. השפעה זו הודגמה במדדים אנזימתיים, רמות בילירובין, משקל הכבד והפחתה בעקה החמצונית ובהרס רקמת הכבד.
(Acta Biol Hung) 2010 Jun;61(2):175-90)

גדילן מצוי (Silybum marianum)
הגדילן ידוע בסגולותיו הרפואיות זה למעלה מאלפיים שנה ונפוץ כצמח בר בישראל. רופאים והרבליסטים לאורך ההיסטוריה ציינו את תכונותיו לטיפול במחלות כבד. ברפואת הצמחים המודרנית הוא נחשב לצמח בעל השפעה מורכבת על תפקודי הכבד, עם דגש על הגנה מפני גורמים רעלניים. בסקירת מחקרים מקיפה אודות הגדילן נמצאה השפעה חיובית במקרים של מחלות כבד, בסוכרת וברמות גבוהות של שומנים בדם.
(2007 Integr CancerTher Jun;6(2):146-57)

סרפד דו ביתי (Urtica dioica)
אחד הצמחים האהודים והמוכרים ברפואות המסורתיות השונות, שזכה לשימוש נרחב גם באזורנו. ההרבליסטים האירופאיים הקדומים השתמשו בסרפד לטיפול במגוון רחב של בעיות רפואיות; החל במחלות עור, וכלה בדלקות מפרקים. הסרפד מקובל אף ברפואת הצמחים המודרנית המגובה כיום גם במחקר מודרני. זהו צמח יעיל ובטוח לשימוש.

ולסיום, כמובטח, דה-טוקסיפיקציה על פי איבן-סינא:
תהליך טיהור זה הופיע בכתבים הרפואיים כבר לפני יותר מאלף שנה, והוא מהווה חלק אינטגראלי מארסנל הכלים הטיפוליים הנמצא בידי העוסקים ברפואה טבעית עד ימינו.
התהליך נמשך שבעה ימים וכולל הגבלה מוגדרת ומדויקת של התזונה במטרה לסייע לגוף להיפטר ממצבורים של פסולת מטבולית רעלנית. התהליך מתאים לכל אדם המעוניין בניקוי אביבי, וכן ללוקים במחלות רעלניות כרוניות- עבור האחרונים מומלץ להיוועץ בבעל מקצוע טרם כניסה לתהליך. הוא אינו מיועד לילדים מתחת לגיל 13 או במהלך ההיריון ותקופת ההנקה. במהלך שבעת ימי הניקוי יש להימנע לחלוטין מצריכת אלכוהול, סיגריות, סוכר, מלח, תרופות, צמחי מרפא ותוספי תזונה. ניתן לצרוך רק מהמזונות הבאים, טריים או מבושלים. אין הגבלה על הכמות אך מומלץ להימנע מאכילת כמות גדולה של מזון בארוחה אחת.

ירקות: סלק, גזר, סלרי (שורש, גבעולים ועלים), פטרוזיליה (שורש ועלים), מלפפון, קולרבי, חסה, בצל, פלפל ירוק, צנון, צנונית, תרד, קישוא.
קטניות: שעועית ירוקה וצהובה, אפונה.
דגנים: שיבולת שועל וסובין שיבולת שועל.
גרעינים: חמניות, דלעת, שומשום מלא.
יוגורט: עד שניים ביום. מחלב צאן אורגני.
שתייה: מים.

אביב שמח!