כורכומין (הרכיב הפעיל בפקעת הכורכום) הנו אחד מתוספי התזונה הצמחיים הנחקרים והנמכרים בעולם. מחקרים מראים שרק אחוז אחד מהכורכומין שנספג לדם נמצא בצורתו הפעילה פרמקולוגית. השאר מופיע כנגזרות לא פעילות הנוצרות כתוצאה מפירוק אנזימטי של כורכומין במעיים ובכבד. התכשיר אקטיב-כורכומין מבוסס על טכנולוגיה ייחודית הכוללת שחרור מבוקר של מעכבי אנזימים באמצעות מעטפת של ציפוי רב שכבתי מורכב. באמצעות שיטה חדשנית זו מתאפשרת לראשונה העצמה של הזמינות הביולוגית של כורכומין פי עשרות מונים. התכשיר מגובה במחקר קליני מבוקר.

מהו החידוש בתכשיר אקטיב-כורכומין?
הטכנולוגיה הייחודית הכוללת שחרור מבוקר של מעכבי אנזימים באמצעות מעטפת של ציפוי רב שכבתי מורכב (מיקרו-קפסולציה). הציפוי הרב שכבתי של החומרים מאפשר את שחרור המעכבים האנזימטיים והכורכומין במועדים קצובים ובאזורים מוגדרים במעי בהם מתקיימת פעילות אנזימטית מופחתת. באמצעות שיטה חדשנית זו מתאפשרת לראשונה העצמה של הזמינות הביולוגית של הכורכומין פי עשרות מונים.

מה מכילה כל כמוסת אקטיב-כורכומין? האם המיקרו-קפסולציה בעלת ערך קלורי?
כל כמוסה מכילה 500 מ"ג של הרכב הפטנט הייחודי, כלומר הכורכומין המצופה בתוספת מעכבי אנזימים, בתוספת אבקת שורש כורכום. הערך הקלורי של כמוסה נמוך ביותר, כ- 10 קלוריות בלבד.

האם קיימת הנחיה מיוחדת ביחס לשימוש בתכשיר בהשוואה לתכשירי כורכומין רגילים?
היתרון הגדול של אקטיב-כורכומין על פני אחרים היא הזמינות הביולוגית המוגברת באופן משמעותי ביותר. כיוון שכך, ההמלצה ברוב המקרים היא לכמוסה אחת ביום בלבד ולכן התכשיר משווק באריזות של 30 כמוסות אשר אמורות להספיק לנטילה יומית במשך כחודש ימים. במקרים מורכבים (מחלת הסרטן וכדומה), ניתן ליטול 2 כמוסות ביום. על פי מפתחי הטכנולוגיה, כמוסה אחת של אקטיב-כורכומין שוות ערך לנטילה של כ- 4 גרם כורכומין הנמצא בתכשירי הכורכומין המוכרים.

ברצוני ליטול את התכשיר אקטיב-כורכומין, האם ניתן ביחד עם אספירין?
לכורכום ולכורכומין קיימת השפעה נוגדת קרישה מסוימת. כידוע, עדיף שלא לשלב תרופות נוגדות קרישה עם נטילה של מינונים גבוהים של הצמח (מעל 15 גרם ליום); עדיין, במינון המומלץ לתכשיר אקטיב-כורכומין (כמוסה אחת ביום) אין חשש משמעותי. בכל מקרה, מומלץ לערוך בדיקה תקופתית של קרישיות הדם באם משלבים בין השניים. לעיתים נדרש להפחית את מינון האספירין.

מהן התוויות הנגד של התכשיר?
יש לנהוג זהירות בשילוב עם תרופות נוגדות קרישה ובמקרים של אבני מרה. ידוע כי תוספת של פיפרין (אלקלואיד המופק מפלפל שחור) משפרת את הזמינות הביולוגית של כורכומין. שלא כפי שיש הטוענים, אין מניעה לעשות שימוש בכמות קטנה של פיפרין גם בסובלים ממחלות דלקתיות של המעיים. מחקרים הראו אפילו שלפיפרין יש השפעה מועילה במקרים שכאלה. לפיכך אין מניעה מלעשות שימוש באקטיב-כורכומין בסובלים ממחלות מעיים דלקתיות.

האם עיכוב האנזימים בטכנולוגיה החדשנית עלול לפגוע במטבוליזם של תרופות אחרות ובתהליכים מטבוליים טבעיים?
העיכוב הינו קצר מועד, רק במידה הדרושה לשם נשיאת הכורכומין לאזורים מעוטי פעילות אנזימטית במעי; כחצי שעה. לפיכך מומלץ ליטול את התכשיר בנפרד ממזון ותרופות. ההשפעה של מעכבים אנזימטיים שונים דוגמת פיפרין וקוורציטין ידועה ומתועדת, ונחשבת לבטוחה ונטולת סיכונים – בדומה לאכילת פלפל שחור. הפטנט המדובר הינו חדשני בנושא מנקודת המבט של הציפוי הסלקטיבי והשחרור המתוזמן של הכורכומין והמעכבים האנזימטיים.

האם הפטנט החדש הינו ליפוזום פוספוליפידי של כורכומין?
זוהי טכנולוגיה שונה בתכלית וייחודית של מיקרו-קפסולציה רב שכבתית של כורכומין ומעכבי אנזימים. ליפוזומים אף הם כוללים ציפוי של תרופות לשם העברתם למיקומים ביולוגיים קונקרטיים אך עדיין, זוהי שיטה שונה בתכלית ויעילה בהרבה. מערכת הציפוי הסלקטיבי והשחרור המושהה של התכשיר אקטיב-כורכומין הינה טכנולוגיה ייחודית השונה ממערכות ציפוי מקובלות.

אומרים שחומרים אחרים, אשר אינם כורכומנואידים, משחקים תפקיד חשוב בפעילותו הרפואית של הכורכום. האם תכשירים המבוססים על כורכומין בלבד הנם יעילים?
הרוב המכריע של הפעילות הרפואית המוכחת מחקרית של הכורכום מקורה בכורכומין. ידוע על פעילות מסוימת של הפרקציה הנדיפה של הכורכום, אם כי פעילות זו הנה משנית. בתכשיר אקטיב-כורכומין, לצד התמצית הפטנטית נמצאת גם אבקת כורכום הכוללת רכיבים נדיפים לשם העצמת ההשפעה.

האם קיימת הגבלת משך שימוש בתכשיר אקטיב-כורכומין?
לא קיימת הגבלה על משך השימוש בתכשיר וניתן ליטול אותו במינונים המומלצים גם למשך שנים באופן רצוף וללא חשש.